W związku ze zbliżającymi się wyprzedażami Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina o kilku najważniejszych zasadach dokonywania zakupów w Internecie.
W tym roku Black Friday wypada w piątek 25 listopada. Zaraz po nim jest Cyber Monday, a następnie ruszą świąteczne i noworoczne wyprzedaże. Dziś kupowanie online jest już tak powszechne, że 9 na 10 Polaków robi je minimum raz w miesiącu. Powiatowy rzecznik konsumentów w Dzierżoniowie przestrzega przed szałem zakupów i wraz z Izbą Gospodarczą radzi, co zrobić, aby nie wpaść w pułapkę sprzedawców a dokonane zakupy były nie tylko korzystne ale i bezpieczne.
Na co zwrócić uwagę przed zrobieniem zakupów online?
1. Sprawdzić opinie o sprzedawcy.
Sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne i wiarygodne. Zobacz też, czy przy opiniach pojawia się informacja, że pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali dany towar lub usługę. Jeżeli nie, to podejdź do treści opinii z odpowiednim dystansem i tym bardziej sprawdź czy są wiarygodne.
2. Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy.
Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.
3. Kupuj w wiarygodnych sklepach internetowych.
W przypadku nowych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinię na rynku. Jeżeli cena towaru lub usługi jest znacząco niższa niż w innych sklepach, to podejdź ostrożnie do takiej oferty.
4. Sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów.
Sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów – możesz w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów.
5. Sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu. (protokół SSL).
Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje „https” zamiast „http”. Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.
6. Sprawdź wybór różnych metod płatności.
Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.
7. Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych.
Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę „o mnie” danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.
8. Na zakończenie wyloguj się.
Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.
9. Napisz swój komentarz po każdej transakcji.
Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.
10. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą.
Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, na wszelki wypadek warto zachować całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą.