W związku z opublikowaniem wyników zeszłorocznej kontroli usuwania elektrośmieci przypominamy o podstawowych obowiązkach przedsiębiorców i prawach konsumentów.
Ostatnia kontrola pokazała, że wskaźnik nieprawidłowości postępowania z elektrośmieciami w naszym kraju wynosił 26%. Wydano łącznie 142 decyzje i ukarano 758 tys. podmiotów gospodarczych. W związku z tymi informacjami pragniemy przypomnieć o podstawowych zasadach postępowania z niepotrzebnym sprzętem elektronicznym.
Przedsiębiorca, handlujący sprzętem RTV/AGD ma obowiązek:
- Bezpłatnie przyjąć/odebrać taki sam rodzaj zużytego sprzętu od klienta, jak kupowany
- W widocznym miejscu umieścić informację o swoich obowiązkach
- Informować o punktach zbierania zużytego sprzętu
Kliencie, pamiętaj, że:
- Zużytego lub zepsutego sprzętu elektrycznego i elektronicznego np. suszarek do włosów czy tabletów nie wolno wyrzucać do zwykłego kosza na śmieci. Można oddać go w sklepie.
- Przy zakupie nowego urządzenia przedsiębiorca ma obowiązek bezpłatnie przyjąć od konsumenta stary sprzęt tego samego rodzaju
Na każdym urządzeniu muszą pojawić się stosowne oznaczenia:
- Zakaz wyrzucania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami
- Informacja o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi
- Symbol selektywnego zbierania (przeszklony kosz)
Więcej przydatnych informacji znaleźć można w serwisie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18519