herb powiatu POWIAT
DZIERŻONIOWSKI

Policja ostrzega – kolejne oszustwa metodą „na wnuczka” i „na policjanta”

Dodano: Aktualizacja: Tekst:

Uwaga na terenie Powiatu dzierżoniowskiego pojawiły się próby oszustw „na wnuczka” i „policjanta” oraz osoby podające się za pracowników gazowni czy zakładu energetycznego, które nakłaniają do zawarcia niekorzystnych umów.

W ostatnim czasie w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie przyjęto kilka zawiadomień o przestępstwie od osób, których konta bankowe zostały okradzione. Przestępcy wymyślają cały czas nowe metody. Osoby okradzione mogły tego uniknąć Policjanci prowadzą postępowania zmierzające do wykrycia sprawców.

Przestępcy są bardzo kreatywni aby nas okraść. Co ciekawe w ostatnio funkcjonujących przestępstwach, posiadacze kont bankowych sami udostępniają dane potrzebne oszustowi. Dwie najbardziej popularne metody to na „Portal ogłoszeniowy” i „Na pracownika banku lub platformy inwestycyjnej”
Na czym polega oszustwo na „Portal ogłoszeniowy”
• Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Twierdzi, że chce zapłacić za wystawiony do sprzedaży towar, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. W ten sposób -„Oszust  zastawia na Ciebie pułapkę”
• Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony portalu ogłoszeniowego. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stanu Twojego konta. Wypełniasz formularz. -„Oszust ma już prawie wszystko żeby Cię okraść”
• Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie napisaliśmy, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. -„Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie”
• Koniec. Twoje konto jest PUSTE.

Jak uniknąć oszustwa?

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich
Gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności portali ogłoszeniowych
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Na czym polega oszustwo na „Pracownika banku, lub platformy inwestycyjnej”

Oszuści podszywają się pod pracowników banków. Dzwonią do klientów z numerów bardzo podobnych do numeru infolinii, a nawet wyświetlających się jako numer naszego banku i informują, że bank udaremnił nieuprawnioną wypłatę pieniędzy
z konta. Aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości proszą o zainstalowanie na smartfonie pewnej aplikacji. W rzeczywistości jest to narzędzie do przejęcia kontroli nad naszym telefonem i hasłami bankowości mobilnej. Niektórzy podejrzliwi klienci po rozmowie z oszustem kontaktują się z prawdziwą infolinią banku. Mogą też prosić o wypłatę pieniędzy z konta i wpłatę na inne wskazane lub zainwestowanie na przykład w kryptowaluty. Wtedy okazuje się, że żadna taka sytuacja nie miała miejsca.

W ostatnim czasie w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie przyjęto kilka zawiadomień o przestępstwie od osób, których konta bankowe zostały okradzione. Przestępcy wymyślają cały czas nowe metody. Osoby okradzione mogły tego uniknąć Policjanci prowadzą postępowania zmierzające do wykrycia sprawców.

Przestępcy są bardzo kreatywni aby nas okraść. Co ciekawe w ostatnio funkcjonujących przestępstwach, posiadacze kont bankowych sami udostępniają dane potrzebne oszustowi. Dwie najbardziej popularne metody to na „Portal ogłoszeniowy” i „Na pracownika banku lub platformy inwestycyjnej”
Na czym polega oszustwo na „Portal ogłoszeniowy”
• Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Twierdzi, że chce zapłacić za wystawiony do sprzedaży towar, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. W ten sposób -„Oszust  zastawia na Ciebie pułapkę”
• Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony portalu ogłoszeniowego. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stanu Twojego konta. Wypełniasz formularz. -„Oszust ma już prawie wszystko żeby Cię okraść”
• Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie napisaliśmy, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. -„Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie”
• Koniec. Twoje konto jest PUSTE.

Jak uniknąć oszustwa?

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich
Gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności portali ogłoszeniowych
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Na czym polega oszustwo na „Pracownika banku, lub platformy inwestycyjnej”

Oszuści podszywają się pod pracowników banków. Dzwonią do klientów z numerów bardzo podobnych do numeru infolinii, a nawet wyświetlających się jako numer naszego banku i informują, że bank udaremnił nieuprawnioną wypłatę pieniędzy
z konta. Aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości proszą o zainstalowanie na smartfonie pewnej aplikacji. W rzeczywistości jest to narzędzie do przejęcia kontroli nad naszym telefonem i hasłami bankowości mobilnej. Niektórzy podejrzliwi klienci po rozmowie z oszustem kontaktują się z prawdziwą infolinią banku. Mogą też prosić o wypłatę pieniędzy z konta i wpłatę na inne wskazane lub zainwestowanie na przykład w kryptowaluty. Wtedy okazuje się, że żadna taka sytuacja nie miała miejsca.

• Pracownicy Banku nigdy nie proszą podczas rozmowy o login lub hasło do bankowości internetowej
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV
• Pracownicy nie proszą o zlikwidowanie lokat, wypłaty pieniędzy, dokonywanie przelewów wskazując inne rachunki do wpłaty
• Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Banku – rozłącz się – sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń

Bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych! Policja apeluje do mieszkańców o czujność. Na terenie powiatu dzierżoniowskiego próbowano dokonać oszustw metodą „na wnuczka” i „policjanta”. Do domów pukały też osoby podające się za pracowników gazowni czy elektrowni nakłaniające do podpisania niekorzystnych umów.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub, jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Osoby podpisujące umowy, czy inne dokumenty powinny zapoznać się z ich treścią. W przypadku, kiedy nie są w stanie przeczytać dokumentu, nie powinny go podpisywać. Przedstawiciele nowych dostawców energii w większości przypadków informują:, że dostawy energii dystrybuowane są za pośrednictwem sieci Tauron. Osoba, która otworzy drzwi
i usłyszy taki przekaz może odnieść wrażenie, że jej rozmówcą jest przedstawiciel Taurona. W myśl przepisów nie zachodzi przestępstwo oszustwa, gdzie jasno jest wskazane:, „… kto doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd”. Przedstawiciel podaje prawdziwe dane, a mogą być one inaczej interpretowane.
Apelujemy i przestrzegamy przed podpisywaniem jakichkolwiek dokumentów przed ich przeczytaniem i zrozumieniem. Gdy podpisujemy umowy, żądajmy jednego egzemplarza dla siebie. Nawet w przypadku złożenia podpisu pod umową, ale posiadając dane firmy, z którą zawarło się umowę jest możliwość od odstąpienia w terminie 14 dniowym.

W ostatnim czasie w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie przyjęto kilka zawiadomień o przestępstwie od osób, których konta bankowe zostały okradzione. Przestępcy wymyślają cały czas nowe metody. Osoby okradzione mogły tego uniknąć Policjanci prowadzą postępowania zmierzające do wykrycia sprawców.

Przestępcy są bardzo kreatywni aby nas okraść. Co ciekawe w ostatnio funkcjonujących przestępstwach, posiadacze kont bankowych sami udostępniają dane potrzebne oszustowi. Dwie najbardziej popularne metody to na „Portal ogłoszeniowy” i „Na pracownika banku lub platformy inwestycyjnej”
Na czym polega oszustwo na „Portal ogłoszeniowy”
• Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Twierdzi, że chce zapłacić za wystawiony do sprzedaży towar, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. W ten sposób -„Oszust  zastawia na Ciebie pułapkę”
• Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony portalu ogłoszeniowego. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stanu Twojego konta. Wypełniasz formularz. -„Oszust ma już prawie wszystko żeby Cię okraść”
• Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie napisaliśmy, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. -„Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie”
• Koniec. Twoje konto jest PUSTE.

Jak uniknąć oszustwa?

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich
Gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności portali ogłoszeniowych
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Na czym polega oszustwo na „Pracownika banku, lub platformy inwestycyjnej”

Oszuści podszywają się pod pracowników banków. Dzwonią do klientów z numerów bardzo podobnych do numeru infolinii, a nawet wyświetlających się jako numer naszego banku i informują, że bank udaremnił nieuprawnioną wypłatę pieniędzy
z konta. Aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości proszą o zainstalowanie na smartfonie pewnej aplikacji. W rzeczywistości jest to narzędzie do przejęcia kontroli nad naszym telefonem i hasłami bankowości mobilnej. Niektórzy podejrzliwi klienci po rozmowie z oszustem kontaktują się z prawdziwą infolinią banku. Mogą też prosić o wypłatę pieniędzy z konta i wpłatę na inne wskazane lub zainwestowanie na przykład w kryptowaluty. Wtedy okazuje się, że żadna taka sytuacja nie miała miejsca.

• Pracownicy Banku nigdy nie proszą podczas rozmowy o login lub hasło do bankowości internetowej
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV
• Pracownicy nie proszą o zlikwidowanie lokat, wypłaty pieniędzy, dokonywanie przelewów wskazując inne rachunki do wpłaty
• Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Banku – rozłącz się – sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń

Bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych!Policja apeluje do mieszkańców o czujność. Na terenie powiatu dzierżoniowskiego próbowano dokonać oszustw metodą „na wnuczka” i „policjanta”. Do domów pukały też osoby podające się za pracowników gazowni czy elektrowni nakłaniające do podpisania niekorzystnych umów.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub, jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Osoby podpisujące umowy, czy inne dokumenty powinny zapoznać się z ich treścią. W przypadku, kiedy nie są w stanie przeczytać dokumentu, nie powinny go podpisywać. Przedstawiciele nowych dostawców energii w większości przypadków informują:, że dostawy energii dystrybuowane są za pośrednictwem sieci Tauron. Osoba, która otworzy drzwi
i usłyszy taki przekaz może odnieść wrażenie, że jej rozmówcą jest przedstawiciel Taurona. W myśl przepisów nie zachodzi przestępstwo oszustwa, gdzie jasno jest wskazane:, „… kto doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd”. Przedstawiciel podaje prawdziwe dane, a mogą być one inaczej interpretowane.
Apelujemy i przestrzegamy przed podpisywaniem jakichkolwiek dokumentów przed ich przeczytaniem i zrozumieniem. Gdy podpisujemy umowy, żądajmy jednego egzemplarza dla siebie. Nawet w przypadku złożenia podpisu pod umową, ale posiadając dane firmy, z którą zawarło się umowę jest możliwość od odstąpienia w terminie 14 dniowym.

• Pracownicy Banku nigdy nie proszą podczas rozmowy o login lub hasło do bankowości internetowej
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV
• Pracownicy nie proszą o zlikwidowanie lokat, wypłaty pieniędzy, dokonywanie przelewów wskazując inne rachunki do wpłaty
• Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Banku – rozłącz się – sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń

Bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych!Policja apeluje do mieszkańców o czujność. Na terenie powiatu dzierżoniowskiego próbowano dokonać oszustw metodą „na wnuczka” i „policjanta”. Do domów pukały też osoby podające się za pracowników gazowni czy elektrowni nakłaniające do podpisania niekorzystnych umów.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub, jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Osoby podpisujące umowy, czy inne dokumenty powinny zapoznać się z ich treścią. W przypadku, kiedy nie są w stanie przeczytać dokumentu, nie powinny go podpisywać. Przedstawiciele nowych dostawców energii w większości przypadków informują:, że dostawy energii dystrybuowane są za pośrednictwem sieci Tauron. Osoba, która otworzy drzwi
i usłyszy taki przekaz może odnieść wrażenie, że jej rozmówcą jest przedstawiciel Taurona. W myśl przepisów nie zachodzi przestępstwo oszustwa, gdzie jasno jest wskazane:, „… kto doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd”. Przedstawiciel podaje prawdziwe dane, a mogą być one inaczej interpretowane.
Apelujemy i przestrzegamy przed podpisywaniem jakichkolwiek dokumentów przed ich przeczytaniem i zrozumieniem. Gdy podpisujemy umowy, żądajmy jednego egzemplarza dla siebie. Nawet w przypadku złożenia podpisu pod umową, ale posiadając dane firmy, z którą zawarło się umowę jest możliwość od odstąpienia w terminie 14 dniowym.