Przed nami Black Friday- czas gorących wyprzedaży i mega okazji. Przedsiębiorcy już od dłuższego czasu reklamują różnego rodzaju promocje w ramach Black Month czy Black Weeks. Po Czarnym Piątku możemy się spodziewać wyprzedaży z okazji Cyber Monday, a następnie rozpocznie się sezon promocji przedświątecznych.
Dyrektywa Omnibus, obowiązująca od początku 2023 roku, nałożyła na sprzedawców nowe obowiązki. Wdrożone zasady mają m.in. na celu wyeliminowanie sztucznego zawyżania cen tuż przed planowaną promocją. Dzięki nim, konsumenci mogą realnie ocenić, czy dana promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie, czy tylko chwyt marketingowy.
Przedsiębiorcy wprowadzający obniżki mają obecnie obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji i to od niej powinni obliczać wysokość rabatów. W przypadku produktów, które są w sprzedaży krócej, będzie to najniższa cena od momentu wprowadzenia ich do oferty. Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką musi znajdować się w widocznym miejscu, obok promocyjnej ceny oraz wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi.
Konsumencie pamiętaj, że ma masz prawo do reklamacji. Artykuły kupione na promocji możesz reklamować na tych samych zasadach co zakupy w cenie regularnej. Dodatkowo warto również być czujnym przy finalizacji zakupu. Jeśli w sklepie stacjonarnym stwierdzimy przy kasie, że kwota na paragonie jest wyższa niż ta na metce lub etykiecie, mamy prawo dokonać zakupu w cenie z metki i otrzymać zwrot różnicy. Ewentualny zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym zależy wyłącznie od woli sprzedawcy. Dlatego upewnij się czy przedsiębiorca przewiduje taką możliwość. Wtedy to on dyktuje nam warunki zwrotu. A to oznacza, że może np. wymagać od nas zwrotu towaru tylko i wyłącznie z paragonem, z metkami czy w nienaruszonym opakowaniu albo dokonać zwrotu na kartę podarunkową.
Dokonując zakupu w Internecie warto pamiętać, że konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny – niektórzy sprzedawcy wydłużają ten czas. Jednak prawo do zwrotu towaru nie obowiązuje np. gdy został on przygotowany na indywidualne zamówienie według specyfikacji konsumenta, jak biżuteria z grawerem.