herb powiatu POWIAT
DZIERŻONIOWSKI

Podczas Black Friday kupujmy z uwagą

Dodano: Aktualizacja: Tekst:

W najbliższy piątek 26 listopada zaczną się wyprzedaże i promocje w sklepach stacjonarnych, czyli akcja pod hasłem Black Friday. W poniedziałek natomiast będzie Cyber Monday, kiedy to sklepy internetowe organizują wyprzedaże i promocje.

Zdjęcie z lotu ptaka parku handlowego w Dzierżoniowie widok nocą

Powiatowy Rzecznik Konsumentów zachęca do korzystania z tych promocji odpowiedzialnie oraz z uwagą. Aby nie dać się nabrać na fikcyjną promocję, warto wcześniej zrobić rozeznanie cenowe artykułów, które chcemy kupić podczas Black Friday. Wówczas możemy ocenić, czy cena po rabacie jest faktycznie niższa od tej przed przeceną.

Cena promocyjna czy regularna – takie same prawa
Sprzedawcy oraz konsumenci powinni mieć świadomość, że towary przecenione – tak jak wszystkie inne – podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas. Warto pamiętać, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy.
Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej, sprawdźmy, czy rzeczywiście jest ona dla nas najkorzystniejsza. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej.

Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, pamiętajmy, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie – czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach. Natomiast przy zakupach przez Internet mamy ustawowe prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów. Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej.

Korzystając ze sklepów internetowych pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy. Swoją przygodę z nieznaną nam witryną warto rozpocząć od znalezienia na stronie sklepu danych rejestracyjnych przedsiębiorcy, adresu oraz danych do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępniać. Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony.

Zwracajmy też uwagę na symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https://. Pamiętajmy o zdrowym rozsądku podczas wybierania metod płatności. Sugerujemy unikanie przelewów ekspresowych oraz przelewania pieniędzy na prywatne konta bankowe sprzedającego.

Kupując poza granicami kraju, warto pamiętać, że sklep prowadzący działalność na terenie UE powinien informować o prawach konsumenta: prawie do reklamacji i odstąpienia od umowy. W razie wątpliwości sprawdź e-sklep w internetowej bazie przedsiębiorców. W Polsce możesz skorzystać z CEIDG lub KRS.

Produkty z Chin
Upewnijmy się, czy nie korzystamy z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Czytajmy regulaminy takich sklepów.
Bądźmy rozważni podczas dokonywania zakupów, Black Friday nie zawsze musi oznaczać super okazję.

Więcej informacji w tej sprawie oraz w pozostałych kwestiach konsumenckich udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów Monika Szymańska-Śledź:
Starostwo Powiatowe w Dzierżoniowie,
ul. Świdnicka 38, pok. nr 4 (parter)
Telefon: 74 832 36 60
e-mail: rzecznikkons@pow.dzierzoniow.pl, rk@pow.dzierzoniow.pl.