W całej Polsce odbywają się pokazy, podczas których konsumenci są poddawani manipulacjom. Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” jest apelem do firm, które wynajmują sale na wydarzenie o charakterze handlowym, by nie przyzwalali na nieuczciwe praktyki.
– W naszym powiecie, podobnie jak w całym kraju, sprzedaż na pokazach cieszy się dużą popularnością. Konsumenci przychodzą na bezpłatne badania lub prezentację, a wychodzą z bardzo drogim towarem, np. kompletem garnków czy umową na pakiet usług pseudomedycznych – mówi Monika Szymańska-Śledź, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Dzierżoniowie.
Tego rodzaju pokazy komercyjne odbywają się najczęściej w wynajętych salach – w hotelach, restauracjach czy domach weselnych. Wynajmujący swe lokale przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy, że uczestniczą w działalności na pograniczu prawa, a nawet w oszustwie.
Kampania edukacyjna „Poznaj swojego kontrahenta” ma na celu przestrzec przed współpracą z nierzetelnymi firmami i przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej.
Akcję organizują wspólnie Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.