herb powiatu POWIAT
DZIERŻONIOWSKI

UOKiK testuje tornistry

Dodano: Aktualizacja: Tekst:

Książki, zeszyty, piórnik, kanapki, woda... Gdzie to wszystko pomieścić? Warto się zastanowić jaki tornister będzie bezpieczny i wygodny dla naszych dzieci.

Do badań UOKiK wytypowało 10 modeli tornistrów na podstawie rozeznania rynku przeprowadzonego przez Inspekcję Handlową w maju 2021 r. w sklepach internetowych i stacjonarnych w całej Polsce. Badania wykonali pracownicy w laboratorium UOKiK w Lublinie. Wszystkie modele posiadały usztywnione dno oraz plecy, regulowane szelki oraz uchwyt do podnoszenia. Badania każdego modelu wykonywali w ten sam sposób, w tych samych warunkach. Tornistry przeszły w sumie 190 testów, podczas których uzyskano 1723 wyników cząstkowych.

Raport z testu tornistrów

W 6 badanych kategoriach przyznawana była określona liczba punktów. Wytypowane zostały trzy marki. Pierwsze miejsce zajął tornister marki Kayokki natomiast na podium znalazły się tornistry marki ST. Majewski Bambino oraz Real Madrid.

Szczegółowe informacje z badania.

Jak wybrać odpowiedni tornister?

Warto wiedzieć, że tornister ze sztywną konstrukcją jest zdrowszy dla kręgosłupa i sprzyja prostowaniu się dziecka.
Natomiast zalecana waga z wypełnieniem wynosi 10-15 procent wagi ucznia. To znaczy, że dziecko ważące 40 kg powinno dźwigać nie więcej niż 4-6 kg.
Należy również wspomnieć o odblaskach. Są konieczne, jeśli dziecko porusza się poza terenem zabudowanym. Dlatego najlepiej aby tornister miał odblaski z tyłu, z boku oraz na szelkach.

Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa i oznakowania produktów można zgłaszać wojewódzkim Inspektoratom Inspekcji Handlowej.

Jeśli produkt ma wadę, warto zwrócić się z reklamacją do sprzedawcy. Są na to dwa lata od daty zakupu. Można zażądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna nawet zwrotu pieniędzy. Jeżeli nie posiadamy paragonu, dowodem zakupu może być wyciąg z konta czy karty kredytowej, faktura VAT, zamówienie złożone w sklepie internetowym itp.

W przypadku zakupów przez internet dostępnych jest 14 dni na odstąpienie od umowy a następnie 14 dni na zwrot produktu. Należy pamiętać, że w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym nie zawsze jest możliwość zwrotu. Zależy to od sprzedawcy, regulaminu i zasad danego sklepu.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Zapraszamy również do konsultacji z Rzecznikiem Konsumentów, który jest dostępny w Starostwie Powiatowym w Dzierżoniowie (ul. Świdnicka 38, pokój nr 4 na parterze, nr tel. 74 832 36 60, e mail: rzecznikkons@pow.dzierzoniow.pl.)