Do Komendy Powiatowej Policji w Dzierżoniowie zgłasza się coraz więcej osób, których konta bankowe zostały okradzione. Policja oraz Powiat Dzierżoniowski przestrzegają przed podawaniem swoich danych osobom nieupoważnionym lub przekazywaniem ich na nieautoryzowanych stronach internetowych.
Policjanci prowadzą postępowania zmierzające do wykrycia sprawców lecz przestępcy wymyślają coraz to nowsze metody okradania kont bankowych. Dwie najbardziej popularne z nich to metody na „Portal ogłoszeniowy” i na „Pracownika banku”.
Na czym polegają?
Metoda na „Portal Ogłoszeniowy”
1. Wystawiasz przedmiot na portalu ogłoszeniowym.
2. Znajduje się kupiec który chce zapłacić za przedmiot, jednakże by odebrać pieniądze musisz wejść w link.
3. Klikasz na link który przekierowuje cię na stronę łudząco podobną do strony portalu.
4. Na stronie wypełniasz formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta.
5. Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Nie czytasz go uważnie i nie zauważasz że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay.
6. W tym momencie oszust płaci Twoją kartą w aplikacji płatniczej bądź wypłaca nią gotówkę w bankomacie. TWOJE KONTO JEST PUSTE.
Jak uniknąć kradzieży?
– Zawsze sprawdzaj co autoryzujesz i uważnie czytaj SMS-y od Banków.
– Zapoznaj się z zasadami bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich.
– Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
– Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal.
– Zwracaj również uwagę na adres strony widoczny w przeglądarce czy nie zawiera błędów. Oszuści mogą podrobić stronę.
Metoda na „Pracownika banku”
Oszuści podszywając się pod pracowników banków dzwonią z numerów podobnych do numeru infolinii. Informują, że bank udaremnił nieuprawnioną wypłatę pieniędzy z konta i aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, musisz zainstalować na swoim smartfonie pewną aplikację. Jak się później okazuje aplikacja służy do przejęcia kontroli nad telefonem i hasłami bankowości mobilnej.
By nie doszło do takiej sytuacji zapamiętaj!
– Pracownicy Banku podczas rozmowy nigdy nie proszą o loginy oraz hasła.
– Pracownicy Banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów.
– Pracownicy Banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV.
– Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Banku – rozłącz się – sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń.
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych. Stosujmy się do zasad i nie dajmy się oszukać!