Do Komendy Powiatowej Policji w Dzierżoniowie zgłasza się coraz więcej osób, których konta bankowe zostały okradzione. Policja oraz Powiat Dzierżoniowski przestrzegają przed podawaniem swoich danych osobom nieupoważnionym lub przekazywaniem ich na nieautoryzowanych stronach internetowych.
![](https://pow.dzierzoniow.pl/www/files/2016/10/policja-logo-sam.jpg)
Policjanci prowadzą postępowania zmierzające do wykrycia sprawców lecz przestępcy wymyślają coraz to nowsze metody okradania kont bankowych. Dwie najbardziej popularne z nich to metody na „Portal ogłoszeniowy” i na „Pracownika banku”.
Na czym polegają?
Metoda na „Portal Ogłoszeniowy”
1. Wystawiasz przedmiot na portalu ogłoszeniowym.
2. Znajduje się kupiec który chce zapłacić za przedmiot, jednakże by odebrać pieniądze musisz wejść w link.
3. Klikasz na link który przekierowuje cię na stronę łudząco podobną do strony portalu.
4. Na stronie wypełniasz formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta.
5. Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Nie czytasz go uważnie i nie zauważasz że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay.
6. W tym momencie oszust płaci Twoją kartą w aplikacji płatniczej bądź wypłaca nią gotówkę w bankomacie. TWOJE KONTO JEST PUSTE.
Jak uniknąć kradzieży?
– Zawsze sprawdzaj co autoryzujesz i uważnie czytaj SMS-y od Banków.
– Zapoznaj się z zasadami bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich.
– Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
– Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal.
– Zwracaj również uwagę na adres strony widoczny w przeglądarce czy nie zawiera błędów. Oszuści mogą podrobić stronę.
Metoda na „Pracownika banku”
Oszuści podszywając się pod pracowników banków dzwonią z numerów podobnych do numeru infolinii. Informują, że bank udaremnił nieuprawnioną wypłatę pieniędzy z konta i aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, musisz zainstalować na swoim smartfonie pewną aplikację. Jak się później okazuje aplikacja służy do przejęcia kontroli nad telefonem i hasłami bankowości mobilnej.
By nie doszło do takiej sytuacji zapamiętaj!
– Pracownicy Banku podczas rozmowy nigdy nie proszą o loginy oraz hasła.
– Pracownicy Banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów.
– Pracownicy Banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV.
– Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Banku – rozłącz się – sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń.
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych. Stosujmy się do zasad i nie dajmy się oszukać!