II Liceum Ogólnokształcące w Dzierżoniowie zyskało nowoczesny sprzęt dydaktyczny, który uatrakcyjni zajęcia dla młodzieży. W 85 procentach został on sfinansowany środkami z Unii Europejskiej.
II LO to jedna z trzech szkół, która jest objęta projektem pn. „Inwestycje w edukację ponadgimnazjalną poprzez rozwój infrastruktury szkół ogólnokształcących z terenu Powiatu Dzierżoniowskiego”. Projekt o wartości ponad milion złotych jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki na jego realizację pozyskało Stowarzyszenie Ziemi Dzierżoniowskiej w partnerstwie ze Starostwem Powiatowym w Dzierżoniowie.
II LO w Dzierżoniowie otrzymało sprzęt do pracowni informatycznej, fizycznej i geograficznej, który kosztował w sumie 283 tys. zł.
Pracownia informatyczna
Największą wartością pracowni informatycznej jest profesjonalny program do tworzenia map. Umożliwia on rozwijanie kompetencji poszukiwanych na rynku pracy. Zdobywają je uczniowie klas matematyczno-technicznych i matematyczno-fizycznych, którzy uczą się rysunku technicznego, a także na zajęciach z Geograficznych Systemów Informacyjnych.
– GIS to przedmiot, który prowadzimy od dwóch lat. Przygotowujemy w ten sposób uczniów do podjęcia studiów na Politechnice Wrocławskiej o tym kierunku, który cieszy się zainteresowaniem, bo łatwo po nim znaleźć pracę. Politechnika, z którą współpracujemy, też korzysta z zakupionego przez nas programu, co ułatwi uczniom ukończenie studiów i lepszy start na rynku pracy – mówi Andrzej Kudra, nauczyciel z II LO.
– Natomiast na rysunku technicznym uczniowie będą mogli wszystko przenieść z papieru na komputer, a na końcu własny projekt wydrukować na drukarce 3D, co jest nowością i sprawia młodzieży dużo radości – dodaje Andrzej Kudra.
Pracownia fizyczna
– Sprzęt, który zyskaliśmy do naszej pracowni, można podzielić na dwie części. Pierwsza to laptopy i wirtualne laboratorium. Młodzież będzie się uczyć obsługiwać specjalistyczne programy wykorzystywane na przedmiotach technicznych, czyli na fizyce i matematyce, co umożliwi im wstęp na studia politechniczne – mówi Krzysztof Chałupka, nauczyciel fizyki.
– Druga część to urządzenia służące do pomiaru natężenia dźwięku, oświetlenia, pola elektromagnetycznego czy promieniowania. Ten sprzęt uczniowie wykorzystują w terenie. Dzięki niemu, gdy widzą na przykład, że norma stężenia elektromagnetycznego jest kilkakrotnie przekroczona, przekonują się o konieczności wyłączenia na noc rutera w domu – dodaje Krzysztof Chałupka.
Pracownia geograficzna
– Otrzymaliśmy urządzenia GPS wraz z oprogramowaniem, które przydadzą się na zajęciach terenowych już na wiosnę. Posługując się odbiornikiem GPS na lekcjach geografii młodzież pogłębia swoje zainteresowania, uczy obsługi specjalistycznego sprzętu nawigacyjnego oraz wyrabia nawyk dokładności i sumienności tak potrzebny w życiu codziennym i pracy zawodowej. W czasie ćwiczeń terenowych z wykorzystaniem nowego sprzętu, uczniowie ugruntują swą elementarną wiedzę na temat mapy, posługiwania się kompasem, pomiarów w terenie (wysokości, odległości, współrzędnych geograficznych). Laptopy natomiast wykorzystamy w codziennej pracy, dzięki nim będziemy mogli korzystać z e-podręczników, ciekawych geoportali czy interaktywnych map – mówi Katarzyna Borodajko, nauczycielka geografii.
W sumie pracownie zostały wyposażone m.in. w: zestawy komputerowe, wideoprojektory, aparaty fotograficzne, a także drukarkę 3D, wizualizer, decybelomierze, cyfrowe systemy pomiarowe pola elektromagnetycznego, liczniki Geigera – Mullera, luksomierze, kompasy, GPS-y oraz specjalistyczne oprogramowanie, które umożliwia zdobywanie wiedzy metodami aktywnymi i innowacyjnymi.
Co istotne, pracownie zostały tak zaprojektowane, by mogły ze sobą współpracować, służąc nauczycielom do prowadzenia zajęć na wielu przedmiotach. W każdej pracowni znajduje się stolik dla osób na wózkach inwalidzkich, ponieważ projekt zakłada dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych.